Klub Odkrywców

Nasi Odkrywcy poszukują odpowiedzi na chociażby takie pytania jak:

 - Jakiego koloru jest światło?  Czy oko widzi wszystkie kolory? W tym celu rozszczepimy światło za pomocą pryzmatu, a następnie przy użyciu krążka Newtona i miksera sprawdzimy, co się stanie podczas obracania się barw.

- Czy Ziemia jest wielkim magnesem? Na to pytanie odpowiemy wykonując eksperymenty z zakresu magnetyzmu. Sprawdzimy, jak wyglądają linie pola magnetycznego utworzone z opiłków żelaza, a także stworzymy ciecz ferromagnetyczną ze starych kaset.

- Jak zobaczyć niewidoczne gołym okiem DNA? Wspólnie wyizolujemy je z komórek kiwi z wykorzystaniem substancji, które znajdziemy w każdej kuchni.

- Czy kartka papieru zawsze ma dwie powierzchnie? Otóż nie! Udowodnimy to wykonując wstęgę Möbiusa. Sprawdzimy także jej praktyczne zastosowanie.

Eksperymenty przeprowadzane na lekcjach Klubu Odkrywców to połączenie świetnej zabawy i dużej dawki wiedzy. Wykonywanie doświadczeń to niezwykle pouczająca przygoda, która procentuje u Uczniów zainteresowaniem naukami ścisłymi. Zachęcamy do obserwowania naszego profilu na Facebooku – tam zamieszczamy przykłady metod pracy z naszych lekcji.

 

Bardzo atrakcyjną formą poszerzania horyzontów jest także realizowanie projektów edukacyjnych. Dzięki ciekawym problemom badawczym, szerokiej palecie materiałów i technik pracy, lekcje stają się jeszcze bardziej pasjonujące i niepowtarzalne, przez co rozbudzają w Uczniach ciekawość świata.

Przykłądowe projekty w kl. 1-3

Wirusy i bakterie - Poprzez realizację tego projektu Uczniowie poznali świat mikroorganizmów, dowiedzieli się, gdzie znajdują się bakterie i wirusy, w jaki sposób się przenoszą, jaką rolę pełnią w przyrodzie oraz jaki mają wpływu na nasze zdrowie. Uczniowie poznali choroby wywoływane przez wirusy i bakterie. Przygotowali także preparaty mikroskopowe oraz prowadzili obserwacje przez mikroskop. Obejrzeli film pt. „Kto zamieszkuje nasze dłonie?” Wykonali modele przestrzenne wirusów i bakterii i wspólnie stworzyli grę planszową „Łowcy wirusów i bakterii”, dzięki której pogłębili swoją wiedzę.

Prąd elektryczny - największy wynalazek ludzkości?  Uczniowie poznali energię pochodzącą z przestrzeni kosmicznej. Dowiedzieli się wielu ciekawostek o energii burzy, huraganów, lawy wulkanicznej oraz ludzkiego ciała. Stworzyli maszynę przyszłości wytwarzającą prąd. Używając siły swoich mięśni przetestowali zmodyfikowany przez siebie elektro-ergometr produkując energię elektryczną. Wykonali cytrynową baterię i sprawdzili, czy faktycznie wytwarza prąd. Zakodowali trasę robota, którego zadaniem było odnalezienie źródła prądu. Podczas pikniku przy świecach, sprawdzili, jak ludzie radzili sobie bez prądu. Teleturniej Milionerzy był podsumowaniem zdobytej wiedzy.

Wędrujemy po biegunach kuli ziemskiej – Uczniowie udali się w wirtualną podróż na biegun północny i południowy, pracowali z mapą i globusem. Zapoznali się z przystosowaniem zwierząt i roślin do życia w warunkach klimatu podbiegunowego. Szczególny zachwyt i ciekawość wśród uczniów wzbudziły pingwiny, o których teraz wiedzą już z pewnością wszystko. Uczniowie z wielkim zaangażowaniem przygotowali rzeczywistych rozmiarów podobizny pingwinów, lapbooki przedstawiające życie tych ptaków oraz grę planszową- wyścig pingwinów. Według tajemnej receptury stworzyli sztuczny śnieg, który był wykorzystany do stworzenia podbiegunowej makiety.

Przykładowe projekty w kl. 4-8

Układ pokarmowy - Uczniowie klas 7 uzmysłowili sobie, że warunkiem prawidłowego funkcjonowania organizmu jest dostarczanie mu odpowiednich składników pokarmowych. Wykonując doświadczenia sprawdzili, w których produktach spożywczych znajduje się skrobia oraz które owoce zawierają najwięcej witaminy C. Zgłębili tajemnice budowy układu pokarmowego. Na moment stali się kęsem pokarmu, aby przebyć drogę, jaką musi pokonać pokarm w przewodzie pokarmowym. Odpowiedzieli sobie jaką rolę w naszym ciele pełni wyrostek robaczkowy, a nawet uczestniczyli w operacji zapalenia tego organu.

Wymarzone wakacje - podczas lekcji matematyki Uczniowie klas 5 i 6 zaplanowali dwutygodniowy wyjazd zagraniczny. Kosztorys utworzony w arkuszu kalkulacyjnym zawierał przejazd, ubezpieczenie, noclegi, wyżywienie i inne niezbędne koszty wyjazdu. Wszystko zostało umieszczone na slajdach i urozmaicone zdjęciami oraz ciekawostkami dotyczącymi miejsc znajdujących się na trasie podróży. Stworzona atrakcyjna broszura była godną najlepszego biura podróży.

Szkoła Józefosław Mysiadło Piaseczno Konstancin

facebook